Gode råd mod hovedpine

Gode råd mod hovedpine

Gode råd mod hovedpine

Når du først er ramt af hovedpine, kan det være svært at tænke på noget andet. Den påvirker ikke blot din generelle trivsel, men kan også forstyrre din koncentrationsevne og ikke mindst dit humør. Her er nogle tips til, hvordan du kan forebygge hovedpine, før den opstår, og hvordan du kan lindre den, når den først har lagt sig som en stor sort sky over dig.

Hovedpinedagbog

Notér, hvornår din hovedpine dukker op, hvordan du oplever den, og hvad der lindrer eller gør smerten værre. Umiddelbart flytter det ikke bjerge at føre dagbog over sin hovedpine, men det er en udmærket måde at få øjnene op for mulige mønstre og årsager og på den måde kunne forebygge smerten på den længere bane. 

Slap af

Det er lettere sagt end gjort, tænker du måske. Og det er helt rigtigt – det kræver nemlig både tid og nye rutiner. Heldigvis er der en række metoder, som kan hjælpe dig på vej. Prøv fx at gå en lang tur, nyd en massage, eller dyrk yoga. Måske kan blot et par simple strækøvelser hver dag gøre en forskel. Der findes også et bredt udvalg af apps, CD’er og YouTube-videoer med øvelser, som kan få din krop til at slappe af. Du kan evt. få hjælp til at vælge øvelser af en person med viden inden for det sundhedsfaglige område – for det er ikke alle råd på nettet, der er værd at følge. 

Bevæg dig

Du har formentlig hørt om fordelene ved motion tusinde gange – det er også et mirakelmiddel mod anspændte muskler. Når blodcirkulationen øges, styrkes musklerne, din kropsholdning forbedres, og nakken aflastes. Et stillesiddende arbejde foran computeren er ikke godt for kroppen – det kan anbefales at skifte arbejdsstilling med jævne mellemrum. Og selv når hovedpinen har sat sig, kan fysisk aktivitet hjælpe – selvom det måske ikke er det, du har allermest lyst til.

Tag en hovedpinetablet

Hovedpinetabletter er en hurtig og effektiv hjælp mod hovedpine. Der findes flere typer hovedpinetabletter med forskellige indholdsstoffer, og for at vælge den slags, der passer til præcis dig, bør du læse indlægssedlen. Det giver dig samtidig et overblik over, hvor stor en dosis du må tage. Er du usikker på, hvad du skal vælge, kan du også spørge på apoteket.

Spis

For mange er det næringsindtaget – eller mangel på samme – der kan trigge en hovedpine. Spis ordentlige måltider og mellemmåltider, så du holder blodsukkerniveauet oppe i løbet af dagen. Du bør faktisk betragte mad som brændstof til din krop.

Drik

Du kan få hovedpine, hvis du har for lidt væske i kroppen. Så sørg for at drikke et par store glas vand i løbet af dagen. Det er næppe nødvendigt at nævne, men det kan være fornuftigt at holde sig fra alkohol, hvis man ikke vil have hovedpine.

Massér

Du kan lindre din hovedpine ved hjælp af massage – og så giver det dig samtidig mulighed for at slappe af. Hovedpinen sidder ofte i tindingerne og i kæbeleddene, så start med at massere her.

Søvn

Det er vigtigt, at du får en god nats søvn, for når du sover, restituerer kroppen og lader op til næste dag. Ønsker du at reducere risikoen for hovedpineanfald, bør du få omkring 7-8 timers søvn pr. nat.

Det er dog ikke altid muligt at få en hel nats søvn, og det kan være svært at genvinde det tabte i løbet af dagen. Men hvis du får mulighed for at tage en lille lur, kan det bestemt anbefales. Husk på, at det også kan udløse hovedpine, hvis du får for meget søvn. Hvis du har dårlige søvnrutiner, er det en god idé at undersøge, hvor lidt og hvor meget søvn du egentlig får.

Stress mindre

Stress – i alle former og grader – er en typisk årsag til hovedpine og kan ses som et signal fra vores egen krop om, at vi bør slappe af.

Tjek synet

Kniber du ofte øjnene sammen for at kunne se bedre? Er dine øjne trætte om eftermiddagen? Så få tjekket synet hos en optiker – et dårligt syn kan nemlig også medføre hovedpine.

Søg hjælp

Hvis du ofte har hovedpine, bør du søge læge. Og du skal ringe 1813, hvis du får hovedpine pludseligt – eller i kombination med høj feber eller stivhed i nakken.

Migræne eller almindelig hovedpine?

Det typiske symptom på migræne er en intens pulserende hovedpine.


Treo mod hovedpine og migræne

Hovedpine eller migræne? Prøv Treo - den begynder at virker allerede efter 20-30 minutter.